Reima Luomala: Me muuten hävitään tää peli! Vai?

Kummeliajan eläneet muistanevat vielä legendaarisen valmentaja Aimo Nivaskan, joka motivoi joukkojaan otsikossa olevalla lauseella. Siinä kiteytyy suomalainen pessimismi, ja pessimistihän ei tunnetusti pety.

Tällainen epäilys pelin häviämisestä tuntuu valtaavan alaa myös maidontuottajien piirissä. Etenkin jos seuraa Twitteriä tai valtalehdistöä. Twitter on merkittävä mielipidevaikuttaja, etenkin politiikan saralla. Kuitenkin kannattaa aina muistaa, että noin viisi miljoonaa suomalaista ei ole Twitterissä, ja aktiivikäyttäjiä Twitterissä on alle puoli prosenttia suomalaisista.

Markkina ja toimintaympäristö on muuttunut merkittävästi vuosikymmenten aikana. Olemme etenkin länsimaissa siirtyneet niukkuudesta yltäkylläisyyteen, ja kuluttajilla on runsaasti eri vaihtoehtoja. Juotavan maidon kulutus on Suomessa edelleen huippuluokkaa, vaikka laskenut vuosikymmeniä. Vaihtoehtoja on: vesi, mehut ja enenevässä osin kasvipohjaiset juomat. Kasvipohjaisten juomien kulutus on noin kahdeksan prosenttia maidon kulutuksesta, kasvu on kuitenkin ollut vauhdikasta.

Kasvipohjaiset tuotteet ovat tulleet jäädäkseen ja tulevat varmasti vaikuttamaan maidontuotantoon. Ei niinkään suuren markkinaosuuden kautta, vaan siksi että tuotteet ovat yleensä kannattavimmassa segmentissä. Lisäksi käyttäjäkunta on pääosin nuorta ja koulutettua väkeä, tulevaisuuden kuluttajia. Oatlyn iKaffen lisääminen kahviin on trendikästä. Markkinointi on onnistunut. Vastakkainasettelua on silti turha lisätä. Maitohyllyyn mahtuu tuotteita. Kun saadaan hyväksyttyä tietoa tuotteiden hiilipäästöistä huomioiden ravintosisältö, saattaa keskustelun sävy muuttua.

Suomalaisten kokonaismaidonkäyttö on melko vakaata. Juotavan maidon vähenemä on korvautunut juustoilla, erilaisilla välipala- ja ruoanvalmistustuotteilla. Kulutuksessa ei ole odotettavissa radikaaleja muutoksia. Suomi on edelleen maitomaa, vaikka Euroopassa emme ole edes viiden suurimman kulutusmaan joukossa. Vaihtoehtoisilla laboratoriotekniikoilla tuotetut lihankorvikkeet tai maidonkorvikkeet eivät vielä pitkään aikaan pysty kilpailemaan auringon ja maaperän kautta tuotetuille aidoille elintarvikkeille.

Maitotuotteiden kysyntä kasvaa maailmalla. Kasvu tulee pääosin kehittyvistä maista. Eli maidolle on edelleen tilaa, ongelma tulee lähinnä siitä, että suomalaisella kustannustasolla on todella haastavaa saada kannattavaa toimintaa vientimarkkinoilta. Maidontuotannon näköpiirissä oleva väheneminen Suomessa tulee helpottamaan jäljelle jäävien aktiivituottajien asemaa.

Maidontuottaja toimii raaka-aineen tuottajana teollisuudelle, ja teollisuuden tehtävä on vastata kuluttajien tarpeiden täyttämiseen. Kuitenkin sellaiset arvot, kuten eläinten hyvinvointi tai ympäristöasiat kulminoituvat alkutuotantoon. Maidontuotanto on hyvin pääomavaltaista tuotantoa, eikä nopeita suunnanmuutoksia kyetä tekemään. Siitä huolimatta on aina muistettava, että kuluttaja on kuningas, ja se laatumielikuva, minkä luomme vaikuttaa myyntiin. Laatua ei enää mitata soluilla ja bakteereilla, vaan laatua mitataan myös sillä, miten vastaamme yhteiskunnan odotuksiin. Laatu on kovien faktojen lisäksi mielikuvia.

Suomalainen maidontuotanto on selvinnyt aina vaikeista ajoista, ja tulee selviämään nytkin. Selviämisen edellytyksenä on toiminnan jatkuva kehittäminen ja ajan hengessä eläminen. Kehittäminen on välttämätöntä, ja kehittämiseen kuuluu paljon muitakin asioita kuin määrän kasvattaminen. Menestymisen yksi resepti on Tuntemattomasta Sotilaasta tuttu lause: Tuleen ei saa jäädä makaamaan.

Ja niinhän se on, että mehän emme tule häviämään tätä peliä!

Kirjoittaja Reima Luomala on yritysvalmentaja ja Maitoyrittäjät ry:n hallituksen asiantuntijajäsen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.