Mikael Åsvik bloggaa: maailma muuttuu

Alkuvuosi on ollut aika mieleenpainuva. Koronan takia maailmasta on tullut suljetumpi paikka. Kun tulimme 1995 mukaan EU:hun, oli tarkoitus että vapaa markkina ja vapaus yleensä on yksi avain joka avaa maailmaa, ainakin Euroopan jäsenvaltioille. Muutama vuosi myöhemmin tuli taas uusia jäsenvaltioita mukaan leikkiin, ja taas oli enemmän vaihtoehtoja työn ja tavaran vapaassa liikkumisessa. Kaikki on mennyt eteenpäin askel kerrallaan, kunnes nyt kun kevään pandemia sulki rajoja ja liikkumista. Tilatasolla ei ole tapahtunut suuria muutoksia koronan vuoksi, mutta yksi asia on varma. Maailma muuttuu ja me sen mukana.

Maidontuotannossa tapahtuu koko ajan muutoksia. Kulutus laskee koko ajan, ja kun Euroopassa tuotetaan koko ajan enemmän maitoa, yhtälölle on vaikea löytää ratkaisua. Maidon hintaan tulee luultavasti laskupaineita lähitulevaisuudessa. Se tarkoittaa samalla, että meidän täytyy löytää tuotantokustannuksista uusia paikkoja missä säästää. Sekä pihaton sisällä että peltopuolella kehitys jatkuu ja toivottavasti me olemme siellä mukana kärkipäässä.

EU:ssa on saatu päätös seuraavasta monivuotisesta budjetista ja myös koronatoimenpiteistä. Loppujen lopuksi budjettiin ei tehty niin paljon leikkauksia meille, mitä pelättiin aluksi. Se mitä me varmasti tulemme näkemään on miten ilmasto huomioidaan sekä EU:ssa että Suomessa. Maatalouden ilmastotiekartta julkaistiin juuri, ja sieltä löytyy keinoja miten hiilipäästöjä vähennetään. Haasteita tulee varmasti olemaan sekä poliittiselta puolelta kuin myös kuluttajilta. Ainoa ratkaisu on olla mukana keskusteluissa ja tuoda esiin meidän näkökulmia ennen kuin päätöksiä tehdään. Tärkeää on myös, että kuluttajien näkökulmasta olemme luotettavia ja vastuullisia, sillä tavalla meillä on kilpailuetu kotimaisilla markkinoilla.

Kehitystä tapahtuu koko ajan ja mikään ei ole niin varma kuin muutos. Maailmalla tapahtuu sekä odotettuja muutoksia kuten myös odottamattomia asioita. Ihan samalla tavalla kuin maitotiloilla, mutta kokoluokka on vaan eri. Charles Darwin esitti semmoisen teorian, että ne eivät ole älykkäimmät, jotka pärjäävät eivätkä vahvimmat vaan ne, jotka pystyvät sopeutumaan muutoksiin nopeimmin. Tämä totuus on voimassa myös tänä päivänä ja sen takia yritämme Maitoyrittäjien toimesta hankkia ja välittää tietoa, että sopeuttamiselle on riittävästi faktaa ja että verkostoja löytyy.

Hyvää kesän jatkoa ja toivottavasti korjuukelejä on riittävästi jatkossa!

Kirjoittaja Mikael Åsvik on maitoyrittäjä Kruunupyystä ja Maitoyrittäjät ry:n hallituksen jäsen.