Mentorin kynästä: Tähtivalmennuksen pilottiryhmä vauhdilla käyntiin!

Tähtivalmennuksen Pilottiryhmän ensimmäinen kokoontuminen sattui marraskuun kahdelle ensimmäiselle päivälle Kannonkosken Piispalassa. Synkkää ja pimeää, lunta ei ollut kuin Piispalan ensilumen ladulla. Sitäkin valoisampaa porukkaa oli kokoontunut yhteen tärkeiden asioiden ääreen.

Tähtivalmennuksen tavoitteena on koota aloittavia maitoyrittäjiä yhteen verkostoitumaan ja kuulemaan myös vähän parkkiintuneempien ja yrittäjäuraa pitempään nähneiden lehmänviljelijöiden näkemyksiä yrittäjäpolulla vaanivista sudenkuopista.

Ensimmäisten päivien aiheena oli jaksaminen & hyvinvointi ja yrittäjäksi kasvaminen. Molskis vain, heti syvään päähän! Keskustelu lähti hyvin käyntiin Välitä viljelijästä -hankkeen Sallan ja Eijan vetämänä. Paljon kaikenlaista nähnyt tehokaksikko veti porukan syvällisten asioiden ääreen mentoreiden säestäessä omilla kokemuksillaan. Vaikka asiat olivat välillä hyvinkin vakavia, ei tarkoitus ollut pelotella. Ennemminkin tunsin suurta tarvetta painottaa harrastusten ja vapaa-ajan tärkeyttä työn vastapainona. Kun palautuminen on kunnossa, jaksaa paremmin painaa töissäkin. Eli hupihommiin satsaaminen ei ole ainoastaan luvallista, se on itsestään huolehtivan yrittäjän suoranainen velvollisuus!

Illalla makkaranpaiston ja saunomisen yhteydessä juttelu jatkui vilkkaana. Kakkospäivän teemana olikin unelmat, tavoitteet ja vahvuudet. Hauskaa oli kuunnella terveellä itsetunnolla höystettyjä juttuja. Päivän päätteeksi sain vielä tilaisuuden esittää listan itselläni toimivaksi osoittautuneita kikkoja. Jösses. Myönnän. Siinä vaiheessa tunsin itseni vanhaksi setämieheksi soosoosormi pystyssä 🙂  Mutta sitä vartenhan minä olin siellä, kertomassa sitä, mikä on itseä auttanut. Jos sain annettua edes yhden ajatuksen, josta on jollekin apua yrittäjäuran varrella, niin kaksi päivää ja tuhat kilometriä tien päällä ei mennyt osaltani hukkaan. Pienistä pisaroista ne isotkin joet alkaa.

Näiden kahden päivän aikana opin itsekin uutta. Päivän päätteeksi porukan hajaantuessa tunsin haikeutta tajutessani, että minun osuus oli tämän porukan mentoroinnin suhteen tässä. Seuraavalla kerralla uusi aihe, ja uusi mentori, porukkaa koko matkan luotsaavan Kantoniemen Juhan parina.

Henkilökohtaisesti oli todella virkistävää päästä keskustelemaan nuoren ja tulevaisuuteen uskovan porukan kanssa, joiden tekemisessä oli vanhaakin innostavaa otetta. Näemme jatkossa varmasti jossain, ja olen iloinen siitä!

Kirjoittaja Hannu Kemoff on maitoyrittäjä Tervolasta ja valmennuksen Tähtivalmentaja-Mentori.

Oletko sinä tulevaisuuden maitoyrittäjä? Lue täältä lisää Tulevaisuuden maitoyrittäjän tähtivalmennuksesta.