Kokkilan tilalla saadaan nyt aurinkoenergia talteen

Kokkilan tila kohoaa mäen kumpareella tyypillisessä, kumpuilevassa keskisuomalaisessa maisemassa Petäjäveden Kuivasmäessä. Ei siis ihme, että tilaa isännöiville Otto ja Topi Kokkilalle tuli mieleen hyödyntää aurinkosähköä tilan tarpeisiin.

MTY Kokkilaa on kehitetty isoin harppauksin vuodesta 2006 lähtien, kun veljekset siirtyivät tilan yrittäjiksi. Tällä hetkellä eläinten pääluku on 280, joista lypsäviä on 160. Lypsy hoidetaan kuuluisassa pyöreässä navetassa kolmella Lely A3:lla. Peltoa on viljelyssä noin 400 hehtaaria ja suunnitteilla olevasta sonnipihatosta on paperit käsittelyssä ELY-keskuksessa. Hurjasta työtahdista huolimatta yrittäjillä on työhönsä leppoisa ote, ja intoa kehittämiseen tuntuu löytyvän edelleen.

Kokkilan tilan lämmitysjärjestelmäksi on vakiintunut käytännöllinen hakelämmitys. Kustannustehokasta kokonaisenergian käyttöä mietittäessä tilalle valikoitui lisäenergian lähteeksi ekologinen ja loputtomasti uudistuva aurinkosähkö. 40 kilowatin aurinkovoimala on ollut käytössä touko-kesäkuun vaihteesta lähtien. Kattokiinnitteisten aurinkopaneelien pinta-ala on 2 x 74 m2.

Kokkilan tila vuonna 2016.

– Voimala on tuottanut kesän aikana noin 21 000 kwh eli noin kaksi kolmasosaa tilan tarvitsemasta sähköstä, kertoo Topi Kokkila.

Kun tilan vuosittainen sähkönkulutus on reilusti yli 100 000 kwh, hyöty näkyy nopeasti sähkölaskussa. Investointituet hyödyntäen aurinkovoimala-investoinnin takaisinmaksuajan arvioidaan olevan noin viisi vuotta.

– Ja hyöty tulee tekemättä mitään, kuvailee Otto Kokkila varsin huoltovapaata energianlähdettä.

Pilvipoudalla aurinkovoimalan sähköntuotto on pienempää, mutta auringon tullessa esiin invertteri hyrähtää aivan uusille kierroksille. Odotuksena on, että tehot ovat parhaimmillaan helmi-maaliskuulta aina loppukesään asti.

Topi (vas.) ja Otto Kokkila (oik.) tarkkailevat tasavirran vaihtovirraksi muuttavan invertterin toimintaa.

Aurinkopaneelien tuottama sähkö kattaa parhaimmillaan kaksi kolmasosaa Kokkilan tilan sähkön tarpeesta.

Kokkilan tilan sähkösyöpöt ovat tällä hetkellä lypsyrobottien lisäksi appeen jakaminen ja maidon jäähdytys. Energiatehokkuutta on jo aiemmin tehostettu maidon jäähdytyksessä lämmöntalteenottojärjestelmällä.  Myös jyvien mylläys on muutettu sähkökäyttöiseksi omatoimi- pajoittamalla 37 kw:n sähkömoottori pyörittämään Murska700-myllyä. Polttoöljyn säästön lisäksi työvaiheesta vapautui traktori tärkeämpiin töihin.

Ja koska vierivä kivi ei sammaloidu, tämän syksyn mittaan myös Kokkilan tilan appeen sekoitus on tarkoitus muuttaa polttoainekäyttöisestä sähköllä toimivaksi.

Teksti ja kuvat: Sanna Tarkiainen
Ilmakuva: Kokkilan tilan kotialbumi

Kokkilan tilan lehmät laiduntavat Kuivasmäen kylän kumpuilevassa maisemassa.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.