Johannes Ahlholm: Nuoret yrittäjät rakentavat tulevaisuuden menestyksen

Hei Maitoyrittäjät!

Maatalousala kokee tällä hetkellä valtavaa muutosvaihetta. Varsinkin nuoret, vasta aloittaneet tai aloittavat yrittäjät, joutuvat alusta alkaen kovaan paineeseen. Yritystoiminnan täytyy olla koko ajan huippuunsa hiottua, sukupolvenvaihdoskaupan tulee onnistua, täytyy hallita tuotannon prosessit, talouden suunnittelu, verkostosuhteet, rahoitusneuvottelut, listaa voisi jatkaa loputtomiin. Samalla toiminnan kehittämiselle on jatkuva tarve, jonka myötä yrittäjältä kysytään riskinsietokykyä. Kun nämä edellytykset ovat kunnossa, Sinusta on mahdollista tulla menestyvä yrittäjä.

Olen ollut perustamassa Suomen suurinta yksityistä maatalouden asiantuntijaorganisaatiota Wikli Group Oy:tä. Yrittäjänä olen toiminut pian 2,5 vuotta ja nykyisellään minulla on kaksi omaa yritystä ja olen yksi Wiklin 75 osakkaasta. Polven korkuisesta asti olen ottanut vastuuta ja kokenut millaista on olla nuori maatalousalan kasvatti. Työkseni hoidan toimitusjohtajan tehtävää sekä teen asiakastyötä (erityisesti) yrittäjien kanssa, jotka haluavat määrätietoisesti kehittää toimintaansa.

Oleellista johtamisessa on ymmärtää yrittäjyyttä ja yritystoimintaa yhtenä kokonaisuutena. Tämä tarkoittaa sitä, että yrittäjän täytyy nähdä yrityksen iso kuva. Ison kuvan saatuasi tiedät mitkä ovat lähtökohtasi, minkälainen olet itse yrittäjänä ja millaisella alalla harjoitat yritystoimintaa. Sinun tulee pystyä toimimaan tavoitteellisesti sekä johtamaan yritystoimintaa asetettuun suuntaan päivittäin sekä pitkälläkin aikavälillä. Olkaa itsellenne rehellisiä mitkä ovat voimavaranne, ammattitaito ja motivaatio yritystoimintaa kohtaan.

Nuorissa yrittäjissä on alamme tulevaisuus. Uudessa sukupolvessa on paljon lahjakkuutta viedä suomalaista ruokayrittäjyyttä isoin askelin eteenpäin. Parhaimpina puolina pidän yrittäjämäisyyttä, ennakkoluulottomuutta, verkostoitumista, yhteistyökykyä, teknologian hyödyntämistä sekä oman työn arvostamista. Heidän kaltaisillaan on yhteinen visio haluamastaan yrittämisen ympäristöstä. He haluavat muokata toimintaympäristöään ja poistaa nykyisen ympäristön tuomat rajoitteet. Ja mikä tärkeintä, he hakevat omaan yritystoimintaansa sekä koko toimialalle uusia tapoja tehdä asioita menestyksekkäästi.

Me nuoret yrittäjät emme ole koskaan nähneet maatalouden niin sanottua parempaa aikaa. Olemme alusta saakkaa toimineet yrittäen niin, että huomenna teen asiat vielä hieman paremmin mitä tänään. Meissä nuorissa kasvaa lahjakkaita yrittäjiä niin maidontuotantoon, kuin muihinkin tuotantosuuntiin. Viesti on kuitenkin selkeä: Meidän kaikkien ruoka-alalla toimivien ihmisten on aidosti pohdittava, miksi olemme tällaisessa tilanteessa, miten tähän on päädytty sekä millä keinoilla ruoka-ala menestyy tulevaisuudessa. Ruoka-alalla on olemassa valtava markkinapotentiaali. Me nuoret olemme se, joka tulevaisuuden menestyksen rakentaa. Missä on Sinun paikkasi tällä pelikentällä?

Maitoyrittäjät ry on oivaltanut uusien yrittäjien sekä ideoiden mahdollistavan toimialamme tulevaisuuden menestymisen. Pian käynnistyvä uusien yrittäjien valmennus on juuri sitä, mitä alamme eniten kaipaa, nimittäin raikasta uskallusta panostaa johonkin uuteen ja epävarmaan. Valmennuksen avulla nuoret Maitoyrittäjät pääsevät kokemaan millaisia taitoja yrittäjänä ja yrityksen johtajana toimiminen vaatii jo ennen tosiasiallista yrittäjäksi ryhtymistä. He tarvitsevat laadukasta valmennusta, jonka avulla voi oppia menestymään, hallitsemaan riskejä ja johtamaan yrityksen toimintaa sekä sen työntekijöitä. Näiden pohjalta lähdetään rakentamaan menestyksen portaita yrityselämään.

Kirjoittaja Johannes Ahlholm on yrittäjä ja Wikli Groupin toimitusjohtaja.