Rakennemuutos kotieläintiloilla viimeisten parin vuosikymmenen aikana on ollut valtava. Tilamäärä on vähentynyt huomattavasti, kun taas tuotosmäärissä on pysytty lähes samoissa lukemissa. Käytännössä tämä näkyy kasvavana tilakokona ja entistä suuremmalla tarpeella ulkopuoliseen työvoimaan. Eläinten hyvinvointiin, ympäristöarvoihin sekä tuotannon tehokkuuteen on löydetty uusia ratkaisuja teknologian avulla ja ala kehittyy jatkuvasti. Alan tapahtumissa innovatiivisuus ja halu kehittyä näkyy selvästi, mutta ulkoisessa työnantajamielikuvassa se ei näy. Alan imago on huono ja ihmisten käsitykset maataloustyöstä ovat usein negatiivisia. Alan viestintätyyli kaipaa muutosta. Mikäli haluamme saada uusia työntekijöitä ja yrittäjiä alalle, on viestintää muutettava positiivisempaan suuntaan.
Osaamisen vaatimukset kasvavat tiloilla jatkuvasti. Työ tulisi nähdä innostavana ja kunnianhimoisena valintana. Viestintää muuttamalla voimme muokata ihmisten käsityksiä liittyen ruoan alkutuotantoon ja varsinkin kotieläintuotantoon. Pelkkä viestintä ei kuitenkaan ole ratkaisu työvoimapulaan. Jotta saadaan rakennettua positiivista työnantajamielikuvaa, on oltava perusasiat kunnossa. Työnantajamielikuva perustuu kokemuksiin ja havaintoihin. Hyvät johtamistaidot, selkeä perehdytys ja hyvä sisäinen viestintä ulkoisen viestinnän lisäksi on tärkeää, jotta työpaikka olisi aidosti sekä veto- että pitovoimaltaan hyvä.
Kotieläintilojen imago ja työvoima -hankkeen tavoitteena on parantaa alan viestintää sekä rekrytointiosaamista. Työpajoissamme keskitytään niin sosiaalisen median viestintään kuin yrityksen sisäiseen viestintään ja henkilöstöjohtamiseen. Yhtenä osa-alueena hankkeen työpajoissa on rekrytointiviestintä ja työpaikkailmoituksen tekeminen. Tavoitteena on myös rakentaa tuotantosuunnat ylittäviä verkostoja kotieläntilayrittäjien välille. Hyviä käytäntöjä jakamalla, yhteisesti ideoimalla ja kehittämällä sekä alan asiantuntijoiden esitelmien kautta tavoitteenamme on saada tulevaisuudessa uutta osaavaa työvoimaa suomalaisille kotieläintiloille. Päämäärämme on muuttaa työnantajamielikuva positiiviseksi.
Työpajoihin ehtii vielä ilmoittautua mukaan Varsinais-Suomen sekä Keski-Pohjanmaan työpajakokonaisuudet ovat vasta aluillaan. Hankkeesta voi lukea lisää verkkosivuiltamme www.imagohanke.com. Meidät tavoittaa myös Instagramista, TikTokista, Facebookista sekä LinkedInistä nimimerkillä @imagohanke.
Lähde mukaan kehittämään alan työnantajamielikuvaa kanssamme!
Vastaa